Een nieuw jaar betekent voor ongeveer 80% van de Nederlanders goede voornemens. Stoppen met roken, afslanken, gezonder eten, minder drinken of meer bewegen. Helaas mislukken goede voornemens vaak net zo gemakkelijk als ze gemaakt worden. Waarom? Als je ze wilt volhouden moeten ze goed doordacht zijn. Waarom heb je dit voornemen? Wat wil je ermee bereiken? Hieronder enkele tips om ‘the spirit’ vast te houden.

Ontvang blog updates

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Voor- en nadelen van het oude gedrag

Wat veel mensen vergeten is dat het oude gedrag ook voordelen had, anders zou je het niet doen. Bedenk voor jezelf welke voordelen het had. Wat is bijvoorbeeld het voordeel van het eten van zoete tussendoortjes? Was het lekkerder dan een gezond tussendoortje, etc.? Als deze voordelen blijven met het voorgenomen gedrag, houd je het gemakkelijker vol. Ook geeft het inzicht in de valkuilen, waardoor je er minder snel in trapt.

SMART doelstellingen maken

De marketeers onder ons weten hoe handig die kan zijn: de SMART formulering. Een SMART formulering kan je helpen bij behalen van je doelen. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Helemaal niet meer snoepen is niet realistisch en ‘minder’ snoepen niet specifiek genoeg. Als je jouw snoepgedrag wil aanpakken, kan je doelstelling er zo uitzien:

Ik neem vanaf 1 januari tot 1 april 5 dagen per week maximaal 200 calorieën per dag aan zoete snacks (zoals koekjes, taart, chocolade of snoepgoed) tot mij, en vervang de rest van zoetigheid die ik voorheen at door gezonde snacks (zoals stukjes groente, bouillon of een cracker).

28 dagen

Waarschijnlijk duurt het even om je nieuwe gedrag eigen te maken. Ze zeggen weleens dat je hersenen er 28 dagen over doen om aan een nieuw patroon te wennen.  Wat ook kan helpen is om met jezelf af te spreken om er door de week een strak regime op na te houden en in het weekend iets milder te zijn. Succes!