Wat begon op een zolderkamer is nu, 20 jaar later, uitgegroeid tot een bedrijf van 150 medewerkers. Ze waren de gezondheidshypes ver voor en wisten Vitaminstore in heel Nederland op de kaart te zetten. Hadden ze een goede glazen bol en zagen ze dit aankomen of hebben ze veel geluk gehad?

Ontvang blog updates

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

(Foto: links – Alain Vermeulen, rechts – Koert Otten)

Allereerst gefeliciteerd! Wat betekent dit jubileum voor jullie?

K: “Het is een moment om 20 jaar geschiedenis de revue te laten passeren, waarin we ongelooflijk veel hebben meegemaakt. We zijn begonnen als twee jonge twintigers en hebben nu een groot deel van onze dromen en ambities waargemaakt. Dat geeft een supertrots gevoel!”
A: “Ik ben trots op wat we in 20 jaar tijd hebben opgebouwd. We zijn letterlijk begonnen op een zolderkamertje en de eerste winkel in Amsterdam Osdorp was een hele grote stap voor ons. Nu doen we ons best om het verschil te maken voor iedereen die bij Vitaminstore werkt, maar ook voor onze klanten die we met hoogwaardige producten en persoonlijk advies helpen om gezond(er) door het leven te gaan.”

Mijn vrouw zegt weleens ‘jullie lijken wel getrouwd’.

Hoe is het ooit begonnen?

K: “Alain is de broer van mijn beste vriend van de middelbare school. Met hem had ik tijdens mijn studie aan de HEAO een klein bedrijfje in textielbedrukking. Samen stonden we met verschillende kramen op Koninginnedag en werden elk jaar groter. Dit was de basis van onze vriendschap.”
A: “Koert en ik zijn inderdaad als vrienden begonnen en zijn nog steeds beste maatjes. We vullen elkaar goed aan en zo ontstond ook het idee voor Vitaminstore. Ik had de kennis van vitamines en gezond leven was mijn passie, Koert was de zoon van een succesvolle ondernemer en wist veel over handel en retail.”
K: “Alain en ik zijn uiteindelijk begonnen met een groothandel in sportvoeding onder de naam Innovital en in 1998 openden wij onze eerste Vitaminstore!”
A: “In de eerste jaren waren de groothandeslactiviteiten groter dan de winkelactiviteiten. We verkochten toen vooral supplementen aan gezondheidsspeciaalzaken en deze verpakten we zelf aan de keukentafel.”
Hoe werd er in de tijd van jullie eerste winkel tegen voedingssupplementen aangekeken?
K: “De idee.n die men had bij ‘vitaminepillen’ waren zeer uiteenlopend, maar het was vooral nieuw en vreemd.”

Vitaminstore ontstond ver voor de gezondheidshypes zoals we deze nu kennen. Voorzagen jullie dit of is het een gelukstreffer?

A: “Wij hadden toen al de visie dat gezondheid steeds belangrijker zou worden. In die tijd ging het vooral over gezondheid in combinatie met milieuvervuiling en verkeerde leef- en eetgewoontes. Ook werden we beïnvloed door onze reis naar Los Angeles in 1997 waar we naar de grootste gezondheidsbeurs van de wereld gingen. Dat heeft onze ogen geopend voor het belang van een goede gezondheid en wat je daarin kan betekenen. We zagen daar destijds een enorme tweedeling tussen de supergezonde Amerikanen en de rest van de mensen die vaak veel overgewicht hadden en daardoor allerlei gezondheidsproblemen.”

Waar staat Vitaminstore voor?

K: “Alain is bewegingswetenschapper en door zijn wetenschappelijke kijk op dingen zijn wij van oudsher een bedrijf met veel kennis van hoogwaardige en innovatieve ingrediënten en producten. Daarnaast worden onze medewerkers geselecteerd op opleiding en passie voor het vakgebied. Ze bezitten enorm veel kennis.”
A: “Die kennis zie je terug in het advies dat wij aan de klanten geven en in de hoogwaardige producten die wij verkopen. Het komt voort uit een oprechte interesse in de gezondheid van onze klant en het gevoel hen zo goed mogelijk te willen helpen.”

Wat is het meest bijzondere moment geweest in jullie carrière?

A: “Eigenlijk zijn dat er best wel veel omdat zowel Koert als ik ondernemen op gevoel. Dan merk je dat er veel mooie en bijzondere dingen op je pad komen, een daarvan was de overname van ‘Body Vitaal’; een grote stap.”
K: “Eind 2006 ontwikkelde we samen met onze concurrent ‘Body Vitaal’ een fusieplan. Na een periode van intensieve voorbereidingen ging ‘Body Vitaal’ plotseling failliet. Toen is het ons gelukt binnen een week een investeerder te vinden en hebben we tien winkels van ‘Body Vitaal’ overgenomen. In een klap waren er 17 winkels van ons en werden we een echte winkelketen!”

Wat maakt dat jullie elke dag uit bed komen voor Vitaminstore?

K: “Wie gezond is kan de wereld aan en wij willen elke dag weer mensen gezond en gelukkig maken met onze mooie producten, daarnaast blijven we gemotiveerd, omdat we aan iets moois aan het bouwen zijn.”
A: “We groeien al 20 jaar onafgebroken en in het bouwen aan een bedrijf word je elke dag weer uitgedaagd en leer je elke dag meer. Het maakt je een rijker mens en dat geeft voor ons allebei veel voldoening!”

Op 8 april 1998 openden jullie je eerste winkel, hoe was dat?

K: “Dat was wel heel bijzonder! We vroegen ons af of iemand wel op vitamines zat te wachten. Die duik in het diepe en de stap naar het onbekende maakten deze eerste winkel zo bijzonder.”
A: “Tijdens de verbouwing van deze winkel in Amsterdam Osdorp kwam er iemand langs die zich afvroeg wat voor een winkel het werd. Toen hij hoorde dat het om een winkel gespecialiseerd in voedingssupplementen ging, zei hij meteen, “ah, dat wordt niets, over zes maanden zijn jullie hier weg.” Gelukkig weten we nu beter!”

Had deze eerste winkel de meest bijzondere opening?

K: “Dit was zeker een mijlpaal in onze carri.re, maar voor mij was de meest bijzondere opening die van de Beethovenstraat in Amsterdam, zo’n 5 jaar geleden. Dit was de eerste winkel met een juicebar en dat was vanaf dag ..n groot succes!”
A: “Voor mij was het de opening van Vitaminstore Leidschendam. De eerste flagshipstore in ons nieuwe concept. Aan alles voelde je dat we goed zaten: de vrolijke kleuren, ons nieuwe logo! En dat bleek ook zo te zijn.”

Hoe was het toen vitaminstore.nl werd gelanceerd?

A: “Destijds was het een groot vraagteken of de website ooit geld zou gaan opleveren. Het bouwen van een e-commerce website was toen nog heel kostbaar. Gelukkig was de manier van adverteren ook heel overzichtelijk; betaal voor een link op startpagina.nl en de bezoekers komen vanzelf. Dat is nu heel anders, achter onze webshop zit een heel team van specialisten.”
K: “In het begin schreven we de online bestellingen ook nog gewoon over op een acceptgiroformulier. We brachten de pakketten op eigen houtje naar een loket van het postkantoor waar het gefrankeerd werd, dat kunnen we ons nu nog nauwelijks voorstellen.”

Wat denk je dat jullie collega’s grappige eigenschappen vinden van jullie?

A: Alain lacht, “ik denk dat Koert erg lang kan speechen en dat ik weleens bedrijfsblind kan zijn. Zo heb ik een keer een ‘energiedrankpoedertje’ ontwikkeld, genaamd Keffertje en daarmee zouden we heel Nederland wel even gaan veroveren. Helaas begreep niemand er iets van en is de hele voorraad over datum gegaan.”

Wat is jullie rolverdeling?

K: “Als kind van een retailfamilie richt ik mij het meest op de winkels, het personeel en de financi.n. Alain zit van oudsher meer op het product en internet. Met name vanuit zijn interesse in innovatie.”
A: “Als bewegingswetenschapper kijk ik heel kritisch naar producten. Het assortiment in de winkels is dus meer iets voor mij. Ook werk ik al sinds mijn studie (1987) met computers en boeit innovatie mij enorm. Koert is echt een people manager en krijgt mensen mee in beslissingen. Zo heeft hij belangrijke zaken voor elkaar weten te krijgen als bijvoorbeeld mooie winkelpanden op goede locaties. Ook heeft hij iets met getallen. In bijna alles vormt zich meteen het financiële plaatje en dus kan hij in een split second bedenken of iets interessant is of niet.”

Wat waarderen jullie in elkaar?

K: “Alain is in veel opzichten mijn tegenpool, maar wij delen wel de ambitie voor de groei van ons bedrijf. Alain is zeer innovatief, technisch onderlegd, een academische allesweter met een goede helicopterview. Ook zijn visionaire input waardeer ik zeer!”
A: “Koert heeft een hele sterke intu.tie en een enorme drive om dingen voor elkaar te krijgen. Hij blijft daardoor altijd in control en voelt heel goed aan wat wel en wat niet mogelijk is. Ook kan hij zich heel goed inleven in een ander. Verder geeft hij niet zoveel om spullen of status en kan hij intens genieten van samen zijn met zijn vrienden.”

Dit werd steeds belangrijker naarmate we ouder werden en kinderen kregen.

Is het soms lastig om samen te werken?

A: “Mijn vrouw zegt weleens ‘Jullie lijken wel getrouwd’. In onze samenwerking zit een enorme buffer waarin we geven en nemen. Daarin gaan we heel ver in wat we elkaar gunnen en ook in wat we voor elkaar over hebben. Als die balans er is kun je het ook heel stevig met elkaar oneens zijn, maar altijd met respect voor elkaars mening, en bijna altijd komen we zo tot de beste beslissingen.”

Hoe gezond zijn jullie zelf?

K: “Door bewust te zijn van je gezondheid kun je prima in ‘balans’ blijven. Hierbij zijn de belangrijkste ingrediënten: gevarieerd eten, een handje vol voedingssupplementen, regelmatig bewegen of sporten, leuke dingen doen en goed slapen!”
A: “Elke ochtend doe ik een speciale serie oefeningen. Een mix van Bootcamp, Yoga en Tai Chi. Verder loop ik hard, tennis ik en fiets ik af en toe een flinke afstand. Ik eet gezond en neem elke dag een multivitamine, vitamine C en magnesium. Ook doe ik in mijn vrije tijd leuke dingen, zoals uitgaan naar het theater of de film, een bezoek aan de sauna, een museum of wandelen in de natuur. Vaak met mijn gezin. Ook heb ik af en toe even tijd voor mezelf nodig en dan ga ik lekker een dag alleen op pad.”

Hoe gaan jullie om met stress?

A: “Sinds een stoomcursus mindfullness weet ik dat bijna alle stress in je hoofd zit. Daarmee bedoel ik, er staat niet ineens een grote tijger in de kamer als je binnenkomt, dan mag je stress voelen. De rest zijn zaken waar je je zorgen over maakt of zaken die je lastig kunt be.nvloeden en die maar in je hoofd blijven malen. Dat probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen en me ook ervoor af te sluiten en meer te leven in het moment. Dit alles klinkt simpel maar dat heeft me jaren gekost om zover te komen en ook dit vraagt wel om balans in je leven.”

Hoe belangrijk is duurzaam ondernemen voor jullie en wat doen jullie daaraan?

K: “Dit onderwerp is voor ons belangrijker geworden naarmate we zelf wat ouder werden en kinderen kregen. We kiezen bij Vitaminstore altijd voor de meest duurzame variant; van ledverlichting tot groene stroom en van elektrisch rijden tot recyclebare verpakking.”
A: “We leven in een periode waarin we de aarde op ongekende manier aan het vervuilen zijn. Ik ben daarom groot voorstander van allerlei maatregelen om onze footprint zoveel mogelijk te verkleinen. Zakelijk zit daar altijd een grens aan, omdat je ook andere verantwoordelijkheden hebt zoals een gezond bedrijfseconomische bedrijfsvoering. Dat knelt soms maar we proberen zoveel mogelijk dingen wel te doen die goed zijn voor het milieu.”

Waar dromen jullie nog van als bedrijf Vitaminstore?

K: “Dat wij nog vele jaren met net zoveel plezier samen kunnen ondernemen!”
A: “En op een mooie groei van ons bedrijf waardoor we nog meer mensen kunnen helpen gezond en gelukkig te leven!”